bad x3, utgång, kärt återseende

Förra veckan var så otroligt varm och härlig, klagade inte (förutom ibland på jobbet då man dog av värme). Så från att knappt badat någonting den här sommaren, har jag badat massor den här veckan!
jag och edvin åkte till ånnabodasjön en kväll efter mitt jobb, trots att han är en badkruka badade till och med han!
Jag hade namnsdag (margareta) och det firade vi med grillfest en kväll
På fredagskvällen åkte vi jag till stadsparken för att hänga med ett knippe bra vänner
Vi gick sedan ut på frimis, vi kom dock dit typ vid 12 så blev en kort utgång
men kvällen var mysig ändå
Under lördagen åkte jag äntligen för att träffa Klara, vi jobbar båda så mycket och hon under helger så vi lyckas aldrig få till det förens nu!
Vi solade och badade hela dagen, vi pratade massa minnen och blev lite sorgsna över att hon snart flyttar till andra sidan jorden.. å vad man gillar denna tjej.
På kvällen sen åkte jag och min syster in till stan med hennes kompis
vi satte oss på sushi yama och tog några drinkar och åt lite mat
så fin kväll
På söndagen åkte hela familjen till harje, även den dagen var otroligt varm så vi badade mest hela tiden för att överhuvudtaget kunna stå ut

Roadtrip del fyra - Brighton, hem

Dagen därpå åt vi frukost och sen åkte vidare till Brighton
Brighton låg också bara ca1,5 timme från London
Den här gatan bodde vi på, precis vid havet!
Vi gick direkt ner till Brighton Pier och kollade på den, tillsammans med alla andra turister och skolklasser
Det var hur blåsigt som helst, vilket vi hade väldigt roligt åt
På kvällen sen åt vi tapas men av någon anledning tog jag inga som helst kort. Dagen därpå gick vi längst med hela stranden bort till Hove
Vid den sidan av stranden fanns de fina strandhusen
Vi tog sedan en promenad tillbaka genom staden och sedan till Grand Hotel för en afternoon tea
Det var så himla fint där inne, ville ta kort på toaletten men det var ständigt folk där så lyckades inte..
Afternoon tea var iallfall så himla trevligt, och kul att testa massa med olika godsaker och téer.
Vi lyckades inte få i oss allt gott så det fick vi ta med oss hem i så fina kartonger
Vi fortsatte sen genom staden och The Lains samt Northen Lains (som jag tyckte om mest)
Jag fick dock inte med mig någon shopping från Brighton förutom en tidning för att ha något att lästa till hemfärden.
Vi gick sedan hemåt till hotellet och förbi royal pavilion, vilket verkligen var så fint med alla tinnar och torn
Kvällen spenderade vi med middag på hotellet och mys på hotellrummet, men jag klagade inte, hittade en perfekt plats vid fönstret att filosofera vid

Morgonen därpå åkte vi hemmåt
Det var så fina vägar neråt kusten, så fin grönska
Vi åkte över med båten igen till frankrike
och då passade man på att njuta av den sista solen
Vi övernattade i en liten by i Holland, men det fanns inget att ta kort på där eftersom vi inte gjorde någonting. Sedan körde vi raka spåret hem, över öresundsbron
och kom sedan hem till Örebro någon gång samma natt
En roadtripp/bilrresa är verkligen ett så roligt sätt att resa på. Man hinner upptäcka så mycket på färden och man är verkligen inte fast någonstans, man kan göra små dagsutflykter utan att passa tider eller liknande, man är helt fri med resandet. Det är något jag uppskattar väldigt mycket, så det är ett tips till alla er som älskar resandet lika mycket som jag, ROADTRIPA!

Roadtrip del tre - London

Efter bara ca 1 timmes bilåkande var vi nu i London. Jag har varit där 4 gånger innan, men lika trevligt ändå, och tro det eller ej så lyckades jag upptäcka ännu mer än vad jag gjort förut.
Vi bodde i Chelsea, vilket är en stadsdel jag aldrig varit i så det var kul, hade gärna varit londonbo där!
Det var inte allt för långt från Harrods, så första dagen tog vi eftermiddagen och gick dit
 kollade mest i matavdelningen, vilket också är den roligaste
På kvällen sen tog vi en taxi till Hilton park lane
och drack några drinkar i skylinebaren dem har där
Dagen därpå visade jag och pappa runt mamma lite bland shoppingen och centrum av London
Mina favoritområden med bäst shopping är i soho
Vi gick även till covent garden för att ta en eftermiddagsfika
vi fikade på la pain och mindes new york lite då det var första gången jag var där
På kvällen sedan åt vi på en häftig restaurang, Benihana, som var lika mycket show som mat.
Kocken stod framför oss och stekte den mat vi ville ha, väldigt kul
Dem hade en röd spegel så jag passade på att ta några kort..
Nästa dag träffade jag Sofia, som jag längtat!!
Vi möttes i East London, där hon bor
Kollade i otaligt många vintagebutiker och amazades över all konst (notera dock clownen på högra väggen som inte var lika trevlig...)
Efter en stund köpte vi sushi och satte oss i en park i närheten
Och efter en stund beslutade vi oss för att shoppa lite, vi kunde inte bestämma oss vilket område som hade bäst shopping men slutade med centrala london. Men efter ett par timmar där av stress åkte vi tillbaka till Brick Lane och fikade lite på FIKA, som ska ha svenskt fika och lunch, lite kul att läsa menyer med västenbottenpaj, kanelbulle, etc.

vi gick sedan hem till Sofia, jag fick se hennes lilla lägenhet och vi åt middag/snacks osv. bara pratade massor och hade det trevligt
Dagen därpå tog jag, mamma och pappa oss till Nottinghill och kensington.
Vi gick på portobello road, och kollade marknaden, känns ju som ett måste.
Vi blev hungriga och hamnade på ett svenskt ställe
Som hette Lisas, och dem serverade allt möjligt svenskt, kändes till och med som svensk inredning.
jag åt pytt i panna....
Vi fortsatte på gatan och vandrade sedan omkring bland fina hus
och kom till en park där vi hade tänkt fika men det fanns inget gott så vi fortsatte till kensington high street och där fann vi Primrose Bakery, så så gott.
jag testade en red velvet cupcake för första gången, kändes väldigt brittiskt, men ska vara ärlig och säga att den bara smakade som sockerkaka typ??
Den kvällen var vår sista kväll i London, vi åt ute en sista gång och den här gången blev det hamburgestället Byron som jag har hört en del gott om.
Efteråt gick vi bara omkring lite en sista gång i Chelsea och tog vara på den (faktiskt) fina kvällen
Vi bodde på gatan där chelsea bridge går över thamesen, så jag var tvungen att ta en liten promenad och se hur fint den lös upp på kvällen!
En perfekt kväll att säga hejdå till London på

Roadtrip del två - Henley On Thames, Oxford, Eton

Vi åkte med båten över från frankrike och var över på bara en timme.
Och där var vänstertrafiken, väldigt märkligt och obehagligt till en början men sen blev det helt normalt.
Vi åkte till byn Henley On Thames och bodde första natten på Henley Buisness school som blir hotell under sommaren.
Vilket var en superfancy skola om du frågar mig
Titta liksom hur det såg ut när vi åt frukost
Henley var också en by och då blev det att vi spenderade en del tid med att utforska de olika byarna/städerna runtomkring men såklart också en del i Henley med, då morden i midsomer spelats in där!

Vi åkte bland annat till Oxford, och ja det är verkligen en studentstad, campus vart man än gick kändes det som. Faktiskt en väldigt trivsam stad av det vi hann med och se.
Och väldigt vacker med alla sina gamla universitetsbyggnader och kyrkor.
Till exempel den här byggnaden som för övrigt några scener ur harry potter spelats in i!
Vi åkte sedan runt till mindre städer som Eton där det finns ett känt pojkinternat där de måste ha på sig frack, försökte ta en smygbild men vet inte om jag lyckades så bra. Vi åkte även till Windsor och kollade på deras kända slott och åt lite lunch, tog dock inga bilder därifrån.
Sen spenderade en del tid i Henley där vi bodde och som var väldigt fint, det pågick också "The royal regatta" när vi var där så det var festligt och trevligt.
Vi åt den klassiska roastdinner på en pub
Där pappa också fick gå bakom baren
do i need to say more...
Det var väldigt kul att bo i en lite mindre stad, en som inte är så turistig. Då fick man chansen att se lite mer "verkliga" England och framför allt när man åker bil hinner man se så mycket, de fina vägarna med de stora fälten, etc.

Roadtrip del ett - båt, waddewarden, amsterdam

Åkte som sagt på semester med mamma och pappa i lite mer än två veckor. Vi bilade ner i europa och målet var England.
Vi började med att åka båt från Göteborg till Kiel, det tog cirka 10 timmar, vi åkte vid kvällen och kom fram på morgonen i Tyskland.
Vi stannde till i Lübeck, åt lunch och drack lite kaffe på ett jättemysigt ekologiskt café
Sen åkte vi mot byn där vi bodde och åt superjummie food. Det var den minsta hålan jag "semestrat" på då byn sträckte sig någon kilometer, men vi åkte runt i byarna runtomkring och sen till stranden.
Efter ett par dagar där åkte vi vidare neråt i Europa och till Amsterdam.
Jag har varit i Amsterdam förut och jag älskade det. Men nu på sommaren var det så mycket mer folk, mycket finare grönska och lite finare väder och det gjorde vistelsen ännu mer underbar. Det är en stad som jag aldrig kommer få nog av tror jag.
Vi åt ännu mer god mat, på ett jättetrevligt ställe, Café de Paris (gå dit!)
En dag var vi med på en guidad cykeltur
Det var kul då man fick se väldigt mycket, mer än vad jag redan sett och jag trodde jag hade lyckats se det mesta, men nej!
Sen firade vi midsommar där också, vi fick en väldigt fin dag och kväll, finaste på hela resan tror jag.
Sen åt vi den fantastiska frukosten för sista gången och åkte mot England.

middag, hemkomst, bio

Hinner inte med jättemycket under veckorna då jag jobbar men en kväll träffade jag Edvin, vi hade picknik i stadsparken, blev lite blåsigt efter en stund så då tog vi en kortare promenad, skulle ta kort på solen som lös fint på träden men den gick i moln precis då jag knäppte avtryckaren...
En kväll träffade jag Karin och Hanna för middag och drinkar
vi börjde på paolos
och satt där så pass länge att vi blev sugna på chailatte och lite fika
Vi gick sen till Hälls för att sitta där en liten stund, drack ett par drinkar och pratade lite
mina bästa girls
Min syster kom hem från Oslo i helgen, så självklart har jag spenderat ca. hela helgen med henne
Vi åkte till broby unikt
kollade på fina inredningssaker
och fikade
På kvällen åkte vi in till stan för att äta, och vi hamande på fratelli
Dagen där efter åkte vi till ånnabodasjön för att försöka få en bränna och lite bad men blev mest bokläsning och tedrickande, men det är mys det med.
sötisar
när vi kom hem åt vi så så god efterrät, var tvungen att ta ett kort
På kvällen sen åkte jag och min syster till stan för att se Tarzan, faktiskt väldigt bra!
Vi tog sen en liten rundtur i bilen, det var ju så härligt väder

skam

Min syster tipsade mig om en norsk serie, SKAM. Det var länge sen jag såg något och fastnade så otroligt, jag är ärlig när jag säger att jag såg en säsong på en dag, vill dock förtydliga att en säsong är cirka11 avsnitt och varje avsnitt är ca 20-30 min. En fantastisk ungdomsserie som tar upp många viktiga och aktuella ämnen. Det är många konversationer och tankegångar som är klockrena och får en själv att börja tänka. Vill inte avslöja för mycket men bara se den, jag ska själv kolla om den nu för omg jag älskar den. HÄR kan ni kolla på den!

back home

Det har stått lite tomt här den senaste tiden eftersom jag varit ute och rest i lite mer än två veckor, självklart kommer det inlägg om den resan nu framöver men tänkte slänga in ett vardagsinlägg här innan från de 5 dagar jag än så länge spenderat hemma.

Vi åkte och bada den första dagen vi var hemma, inte så varmt...
på kvällen var vi och friade astrid som fyllde 20 på satin!!
Vi åt plocktallrik, drack några drinkar och hade det trevligt
fina birthdaygirl
Dagen därpå träffade jag Hanna och spenderade hela dagen med henne, (tog cirka nada bilder) vi åkte till tant grön och åt lunch+ drack delicious te. Vi åkte sen hem till henne, kollade gamla fotoalbum, tog en promenad, åt middag och kollade film och sedan skjutsade hon hem mig. Har saknat den tösen!
Dagen därefter åkte jag med mamma o pappa till Sjökrogen, åt jättegod lunch (as always).
På kvällen mötte jag upp Linn och Karin på stan för lite drinkar och skvaller.
Jag och Linn satte oss på satin och väntade på Karin
Sedan kom hon och vi tog ett par drinkar innan vi gick till ett lite mysigare häng.
Vi hamnade till slut på Hälls på stallbacken, över förväntan trevligt ställe. Hela stallbacken blir fylld av uteserveringar från K1 och makeriet samt hälls så det är supermysigt verkligen.
Det började sedan spöregna men det blev bara mysigare då vi satt under "tak", bredvid en brasa med filtar om oss
Vi satt där resten av kvällen och hade en så trevlig stund
I söndags hade vi gäster över för lite middag. En väldigt bra sista semesterkväll för mig.